

اداره حراست

بسم الله الرحمن الرحیم
سه نقش اساسی برای حراست مورد نظر است:
- نقش هشدار دهنده و پیشگیری
- نقش اصلاح کننده و درمان
- نقش جدا کننده از سیستم
حراست در لغت به معنای پاسداری و مراقبت کردن است که بر اساس ماده واحده قانون مصوب 69/2/12 مجمع تشخیص مصلحت نظام و تشکیلات سازمانی خاص تشکیل شده است .
حراست به عنـوان مشاور امین ، چشم مدیر در هر سازمان ووزارتخانه با توجه با اشـراف اطلاعاتی که به مجموعه دارد ،می تواند در تصمیم سازی و پیشرفت مجموعه تحت نظارت تاثیر اساسی داشته باشند
شرح وظیفه کلی حراست :
-برنامه ریزی ، سازماندهی و نظارت و هدایت کلیه فعالیتها و اقدامات تامین امنیت جهت جلوگیری از دسترسی عوامل غیرمجاز به پرسنل ، تاسیسات و اسناد و مدارک .
-پیش بینی و پیشگیری از تحرکات ضد امنیتی از قبیل تجمع- تحصن- اعتصاب- اغتشاش و تظاهرات .
-جمع آوری اخبار و اطلاعات و احاطه اطلاعاتی ، کسب و پرورش اطلاعات اخبارمحیط اعم از سیاسی ، اجتماعی، اقتصادی .
-بررسی و تعیین رده حراستی افراد جهت دسترسی به اسناد طبقه بندی شده وانعکاس به مدیریت دستگاه مراجع ذیصلاح .
-تعیین پست های مشاغل حساس دانشگاه .
-اعلام صلاحیت عمومی شاغلین جهت تصدی پست های مشاغل حساس و داوطلباناشتغال ، انتقال و ماموریت به دانشگاه .
-بررسی در مورد متقاضیان دریافت سلاح با همکاری دستگاههای ذیصلاح .
-صدور کارت شناسایی و هویت بخشی سازمانی با اساتید ، کارکنان، دانشجویان .
- نظارت و مراقبت بر اجرای امور مربوط به حراست اخبار، اسناد، پرسنل .
-برنامه ریزی و اجرای طرح حفاظت شخصیت ها درصورت بررسی و لزوم و تعیین سطوح حفاظتی با هماهنگی مراجع ذیصلاح .
-اجرای طرحهای آموزشی مربوط به حراست بر اساس دستور العمل های صادره درحوزه امنیت و حفاظت .
-پیشنهاد و اجرای طرحهای حراستی و حفاظتی متناسب با شرایط خاص .
- انجام امور مربوط به بیسیم و دیگر امور امنیتی در تسریع امور اطلاع رسانی و حفاظت گفتار .
-انجام امور مربوط به دوربین های مدار بسته و نظارت مستمر بر ساختمانها،تاسیسات ، مخابرات و افراد .
-مدیریت در امر حفاظت فیزیکی و رسیدگی به مشکلات مربوطه .
-بررسی و نظارت بر واحدهای تحت پوشش جهت شناسایی مشکلات و معضلات .
-رعایت کامل و دقیق شرح وظایف و دستورالعملهای اجرایی و بهره برداری کامل از آنها .
- ارائه مشاوره امنیتی به سطوح مدیریتی .
-پیش بینی و پیشگیری از تحرکات ضد امنیتی.
-تدوین دستور العملهای حفاظتی و امنیتی و نظارت بر اجرای آنها .
-ارائه مشاوره امنیتی و خدمات اطلاعاتی به بالاترین مقام اجرایی دستگاه .
- ایجاد دبیرخانه و بایگانی محرمانه و دریافت و ثبت و صدور کلیه نامه های طبقه بندی شده دستگاه ذیربط .
- شناسایی عوامل و عناصر متعهد و تلاشگر جهت رشد و ابقاء آنها در محیط .
شرح وظیفه اداره کل حراست در چند اداره قابل تعریف و مصوب است :
-اداره حفاظت پرسنلی
- اداره حفاظت اسناد و مدارک
- اداره حفاظت فیزیکی
- اداره حفاظت فضای مجازی .
- منتشر شده در یکشنبه, 01 آذر 1394 10:45