امروز 30 دی 1396

 

دانشگاه فسا از زمان تاسیس تا کنون مسئولین مختلفی را در رده های متفاوت سازمانی بخود دیده است. هم اکنون یک سال از حضور دکتر شاهسوند حسنی به عنوان رئیس دانشگاه فسا می گذرد؛ در این راستا حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاهدانشگاه به منظور آشنایی با زحماتی که ایشان در طول این یک سال متحمل شده اند و همچنین مهمترین چالش هایی که در این مدت با آن روبرو بوده اند و برنامه هایی که برای آینده دانشگاه در نظر دارند،گفتگوی دوستانه ای را با ایشان ترتیب داده است که ماحصل آن در چند بخش ارائه می گردد:

 با تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، بویژه در این روزهای آغازین سال تحصیلی جدید که حجم کار بیشتر و فرصت خالی کمی دارید، به عنوان اولین سوال...

  • اولین چالشی که پس از حضورتان در دانشگاه فسا با آن مواجه بودید چه بود؟ و اقداماتی که برای مقابله با آن انجام داده­اید تا چه اندازه موثر بوده است؟

در ابتدا، سال جدید تحصیلی را به همه همکاران، اعضای هیات علمی  و کارمندان زحمتکش دانشگاه تبریک عرض می کنم؛ در پاسخ به سوال مطرح شده:

اولین چالشی که در ابتدای حضور در دانشگاه با آن روبرو بودم و برای خود بنده بسیار سخت بود، چالش "غربت" بود؛ در ابتدای حضور در مجموعه، بجز رئیس سابق مجموعه هیچکس را نمی شناختم، حتی یک نفر؛ کار بسیار سختی بود؛ بویژه در روزهای اول که هیچ اشراف اطلاعاتی نسبت به مجموعه نداشتم. این دوره سخت ترین مرحله کار بود که به لطف خدا و کمک همکاران عزیز در دانشگاه پشت سر گذاشته شد. در ادامه چالش اقتصادی ناشی از شرایطی که استکبار برای کشور عزیزمان ایجاد کرده بود و دانشگاه ما هم بی تاثیر از این امر نبود، مهمترین مساله بود. بطوریکه که کمتر از 30% بودجه معمول سابق به دانشگاه اختصاص داده شد. این مساله وقتی حادتر می شد که زمانیکه من سیستم را تحویل گرفتم دانشگاه بیش از 1.5 میلیارد تومن بدهی داشت (که الحمدالله توانستیم بیش از یک میلیارد تومن از این بدهی ها را در سال گذشته پرداخت کنیم). در این راستا تمام سعی بنده بر این بود که شرایط اقتصادی جدید را در جلسات متعدد برای همکاران روشن کنم و ضرورت تغییر رویه ها و روش ها را متناسب با شرایط جدید متذکر شوم.  در ادامه راهکارهایی برای مدیریت مجموعه در این شرایط بررسی و مطرح و بعضا اجرایی شد که در ادامه به آنها خواهم پرداخت.

 

  • ·         هم اکنون دانشگاه فسا برای حرکت در مسیر توسعه و مطرح شدن در سطح منطقه و کشور با چه چالش هایی مواجه است؟ شما چه برنامه هایی در این راستا دارید؟

همانطور که می دانید برای اینکه ما بتوانیم عنوان دانشگاه را برای یک مجموعه اطلاق کنیم باید یک سری شاخص های اولیه را داشته باشیم؛ اولین شاخص هیات علمی است، دومین شاخص کارمندان مجموعه و سومین شاخص نیز دانشجوان می باشند. زمانی که من افتخار حضور در مجموعه را پیدا کردم، شاخص هیات علمی بسیار پایین بود؛ بگونه ای که کمتر از 12 هیات علمی در مجموعه حضور داشتند که هم اکنون این شاخص به بیش از 32 هیات علمی ثابت رسیده است که انشاءالله در سال تحصیلی پیش رو تلاش بر این است که این شاخص به دو برابر میزان فعلی افزایش یابد.مساله دیگری که در راستای ارتقای جایگاه دانشگاه در حال پیگیریست، افزودن 20 رشته تحصیلی جدید به مجموعه است اما این امر هم خود با افزایش تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه قابل تحقق است.

شاخص چهارمی که میتوان از آن نام برد ساختار تشکیلاتی دانشگاه است، در ابتدای حضور در مجموعه بخاطر شرایط مختلف آن دوره از جمله مساله کمبود نیروی انسانی و همچنین مدیریت در حال آرامش، ساختار سیستم بسیار ناهماهنگ بود و خیلی از شوراها و کمیته ها دانشگاه یا اصلا وجود نداشتند و یا ساختار ضعیفی داشتند. در این راستا ترمیم هیات رئیسه دانشگاه اولین اولویت بنده بود. دومین اقدام صورت گرفته تقویت جایگاه معاونت ها و تفویض اختیارات به آنها  و تلاش و تاکید برای رعایت هر چه دقیقتر سلسله مراتب مدیریتی و اداری بود که این امر همچنان ادامه دارد. بسیاری از نواقص تشکیلاتی دانشگاه ترمیم شد و کمیته ها و هیات های مختلفی مانند هیات نظارت، هیات اجرایی جذب، کمیته انضباطی دانشجویی، ستاد رفاهی ایجاد شد. روسای دانشکده ها مشخص شدند.

در راستای ارتقای جایگاه دانشگاه در آینده نزدیک ما همایش ملی دورنمای توسعه دانشگاه فسارا خواهیم داشت تا بتوانیم از مردم شهرستان و منطقه هم در ابعاد آموزشی وپژوهشی و هم در ابعاد مالی کمک بگیریم؛ دانشگاه فسا متعلق به مردم فسا و مردم این منطقه است؛ و آنها بیشترین نقش را می توانند در ارتقای آن داشته باشند و همواره این شعار کلیدی مابوده است که : همانطور که دیروز از این شهر هزار شهید برخاستند و به دفاع از حیثیت کشور پرداختند؛ امروز امید داریم که جوانان این شهر از دانشگاه این شهر به دفاع از حیثیت علمی این شهر و کشور بپردازند. امید داریم که بتوانیم در این همایش تصویری روشنتر از افق دانشگاه در 1404که به تصویب رسیده است ارائه دهیم و برای افق بعدی هم مقدمات کار را فراهم کنیم تا مشاورین نسبت به مطالعه اولیه آن اقدام نمایند.

 

  • در حوزه آموزشی، روند رشد رشته های دایر در دانشگاه فسا و همچنین کیفیت آموزشی را چگونه ارزیابی میکنید؟

هم اکنون 14 رشته تحصیلی کارشناسی و 4 رشته کارشناسی ارشد در دانشگاه دایر است و هنوز رشته جدیدی به رشته های دایر در دانشگاه اضافه نشده است؛ اولویت اصلی ما توسعه مقاطع تحصیلات تکمیلی در همین رشته های دایر است. اما برای رسیدن به اهداف افق 1404 نیاز به توسعه رشته ها و حرکت رو به جلو است. که چالش اصلی در این راستا توسعه ساختمان دانشکده های مختلف است که تاسیس ساختمان دانشکده علوم پایه بعنوان اولویت اول ماست. باوجود همه مشکلاتی که در این راستا وجود دارد ما مجاز به توقف نیستیم و بفرموده مقام معظم رهبری، اقتصاد مقاومتی به معنای توقف پیشرفت نیست و علیرغم وجود فشارها ما باید به سمت شکوفایی نیز حرکت کنیم. طرح یک رشته جدید به فرآیندی طولانی نیاز دارد و حداقل به 2 تا 3 سال زمان نیاز است. تلاش ما براین بوده است که رشته هایی که در منطقه نیاز بیشتری به آنها وجود دارد و در دانشگاه های منطقه وجود ندارند را با بررسی های اولیه مشخص کنیم و در فراخوان های جدید به دنیال جذب هیات علمی برای آنها باشیم هرچند که هنوز در پله اول افزایش رشته ها هستیم و افزایش عملی رشته ها هنوز صورت نگرفته است.

 از طرف دیگر اولویت اصلی ما توجه به افزایش کیفیت آموزشی بوده است به نحوی که در فراخوان های جذب هیات علمی تاکید ما به جذب اعضا با نمرات بالا در کارگروه ها بوده است؛ بطوریکه حداقل نمره قبولی را 50  برای افراد بومی و برای افراد غیر بومی 70 تعیین کردیم؛ حتی هیات علمی های مدعو نیز پس از بررسی رزومه و مصاحبه اولیه در دانشگاه مشغول خدمت خواهند شد.
همچنین سعی فراوانی شده است که علیرغم مشکلات اقتصادی جاری، امکانات حداقل رفاهی برای اعضای هیات علمی و همچنین دانشجویان عزیز فراهم باشد تا بتوانند در محیطی آرام و بدور از دغدغه به تحصیل و پژوهش بپردازند.

انشا الله در اینده نزدیک دانشگاه هیات اجرایی جذب مستقل خواهد داشت؛ این مساله فرآیند جذب و استخدام اعضای هیات علمی را روانتر و کوتاه تر خواهد کرد.در راستای تثبیت هرچه بیشتر اعضای هیات علمی،بر اساس مصوبه هیات رئیسه تسهیلات و امتیازات ویژه ای مانند حق مسکن ، اولویت تهیه مسکن و سایر تسهیلات برای اعضای هیات علمی که تعهدات طولانی مدت را تقبل کنند در نظر گرفته شده است.

همچنین  موفق شدیم در سال جاری 200 سهم از صندوق پژوهش استان را برای دانشگاه خریداری کنیم و در کنار دانشگاه های بزرگ، هم اکنون عضو صندوق پژوهش استان هستیم. این یک موقعیت ایده­آل است که میتواند به همکارانی که واقعا دغدغه و  فکر پژوهشی دارند تا سقف 70 میلیون تومان بصورت وام های بلند مدت عرضه شود و چالش نبود گرنت های پژوهشی را به این شکل جبران کنیم.پیگیری های مناسب معاون آموزشی و پژوهشی و بوِیژه مدیر محترم پژوهشی در تحقق این امر بسیار مهم می باشد. همچنین از همکاران هیات علمی انتظار می رود که حتما مطالبه این موضوع را از معاونت آموزشی و پژوهشی داشته باشند.

اقدام مهم دیگری که در این راستا صورت گرفته است تلاش برای راه اندازی مرکز رشد دانشگاه است که انشاء الله بزودی مسئول آن نیز مشخص می شود و با هماهنگی که با پارک علم و فناوری استان فارس صورت گرفته است، امکانات این پارک علم و فناوری در اختیار دانشگاه قرار خواهد گرفت. انتظار می رود که همکاران عزیز هیات علمی بویژه در رشته هایی که کارشناسی ارشد آن در دانشگاه دایر است هر چه بیشتر این مرکز رشد را تقویت کرده و انشاءالله روزی برسد که هر همکار هیات علمی ما در کنار فعالیت های آموزشی خود یک شرکت دانش بنیان داشته باشد که یافته های علمی خود را در آن شرکت تبدیل به محصول کند و به جامعه عرضه نماید؛

 

  • · افق دانشگاه در بخش تحصیلات تکمیلی را چگونه می بینید و در حال حاضر چه اقداماتی برای حرکت و توسعه در این بخش صورت گرفته است؟

الحمدلله در سال جاری تعداد رشته های تحصیلی دایر در دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد به 4 رشته افزایش پیدا کرده است و انشاءالله تلاش براین است که امسال 2 رشته ارشد دیگر به دانشگاه افزوده شود. این مساله در درجه اول به همت و تلاش گروه های آموزشی دانشگاه وابسته است که کادر آموزشی مورد نیاز خود را هرچه سریعتر تکمیل کنند.همچنین در برخی رشته ها نیز بدنبال تاسیس کارشناسی ارشد پیوسته هستیم و انشاءالله اگر روند پیشرفت و حرکت رو بجلو بخوبی استمرار داشته باشد، در 4 تا 5 سال آینده شاهد ایجاد اولین رشته در مقطع دکتری نیز باشیم.  (...ادامه دارد؛)