امروز 30 دی 1396

با درود و عرض ادب وهمچنین تبریک سال جدید خدمت جناب آقای دکتر اژدری معاون محترم آموزش و پژوهش دانشگاه فسا شهرستان فسا

تشکرمی­ کنیم از اینکه به درخواست مصاحبه ما جواب مثبت دادید:

1. اگه تمایل دارید یک سری اطلاعات مختصر از خودتون از قبیل سن، شهر تولد و... را در اختیار ما قرار دهید. با سلام خدمت شما، بنده هم از دعوت شما تشکر می­کنم و سال پرباری را برای شما از خداوند بزرگ خواستارم. بنده محسن اژدری، متولد 1358 در شیراز و دکترای مهندسی عمران در گرایش مکانیک خاک و پی از دانشگاه شیراز هستم.

2. شما چند سال سابقه ی تدریس و معاونت دانشگاه دارید؟ بنده از سال 1384 در دانشگاه­های آزاد، شیراز و فسا مشغول تدریس هستم و به مدت 2 سال در سمت معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه فسا مشغول خدمت به دانشجویان عزیز و اساتید گرانقدر می­باشم.

3. برنامه هایی که از زمان حضور شما در دانشگاه فسا توسط شما انجام شده است را شرح دهید؟

هیات رئیسه جدید دانشگاه فسا، با توجه به سیاستهای کیفیت ­محور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در طی فرصت کوتاه یک ساله گذشته سعی نموده وضعیت دانشگاه را به شرایط استاندارد نزدیک نماید. بنابراین اقداماتی به شرح ذیل در یک سال گذشته انجام شده است:

1-      شورای آموزش، شورای پژوهش، و کمیسیون موارد خاص دانشگاه استقلال خود را مجددا کسب کردند و کلیه مسائل آموزشی-پژوهشی از مجاری قانونی و با تصمیم­گیری شورایی حل و فصل می­گردند.

2-      متاسفانه در سالهای قبل روند استخدام بسیاری از اعضاء هیأت علمی متوقف شده بود. لذا از روزهای اول قبولِ مسئولیت هیأت رئیسه دانشگاه سعی گردید تا علاوه بر پیگیری وضعیت استخدامی متقاضیان پیشین، با برگزاری کارگروه­های صلاحیت علمی با حضور اساتید دانشگاه شیراز، روند استخدام افراد متخصص و متعهد در دانشگاه فسا تسریع گردد. شایان ذکراست که مطابق استاندارد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه فسا باید از خدمات حدود 60 عضو هیات علمی تمام­ وقت بهره­ مند باشد، که در ابتدای سال جاری تنها 34 عضو هیات علمی ( شامل 20 استادیار و 14 مربی ) در این دانشگاه مشغول به کار بودند که استخدام اغلب آنها نیمه تمام مانده بود. با گذشت کمتر از یک سال از مسئولیت مدیریت جدید دانشگاه، در حال حاضر 28 استادیار و 14 مربی به استخدام دانشگاه فسا در آمدند. با توجه به تلاشهای انجام شده، امید می­رود که تعداد اعضای هیات علمی تمام­وقت دانشگاه تا مهرماه 1394 به چهل استادیار و چهارده مربی برسد.

3-      در طی چند ماه گذشته بالغ بر سه هزار و دویست جلد کتاب برای کتابخانه مرکزی دانشگاه خریداری شد که معادل %25 کتابهای خریداری شده در هشت سال گذشته است. همچنین نرم­افزار مدیریت و بهره­برداری از کتابخانه برای اولین بار خریداری شده و مورد استفاده کاربران قرار گرفته­ است. نرم­افزار مذکور، قابلیت استفاده تحت وب را نیز دارا می­باشد.

4-      تعداد آزمایشگاه­های موجود در دانشگاه فسا در پایان سال 92 هفت عدد بود که در سال 93 این تعداد به 15 عدد رسید. همچنین، کارگاه ماشین ابزار رشته مهندسی مکانیک در حال تجهیز و راه­اندازی می­باشد.

5-      سه کارگاه دانش افزایی اعضاء محترم هیأت علمی در زمینه­ های روش تحقیق، روش­های ارزیابی پیشرفت تحصیلی و استفاده از منابع الکترونیک در طی تابستان 1393 برگزار گردید.

6-      تعداد کارگاه­های کامپیوتر در ابتدای سال تحصیلی جدید از یک به سه افزایش یافت.

7-      برنامه راهبردی بهبود وضعیت آموزش دانشگاه توسط شورای آموزش دانشگاه تهیه و تدوین شد. همچنین سند راهبردی دانشگاه با کمک دانشگاه شیراز تهیه و تدوین گردید.

8-      پهنای باند اینترنت دانشگاه از 12 MB در سال 92 به 16 MB در سال 93 ارتقاء یافت.

9-      تعداد کلاس­های مجهز به امکانات آموزشی نوین از سه عدد در سال تحصیلی قبل به چهارده عدد در سال تحصیلی جدید افزایش یافت.

10-  با تخصیص بیش از سه و نیم میلیارد ریال، وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی لازم برای گروه­های آموزشی مهندسی محیط زیست، مرتع و آبخیزداری، صنایع غذایی، مهندسی برق، مهندسی عمران و مهندسی مکانیک خریداری شد. همچنین اولین خوشه محاسباتی دانشگاه، با 32 هسته پردازشگر همزمان برای گروه فیزیک خریداری گردید.

11-  با توجه به اینکه وبسایت دانشگاه فسا به هیچ عنوان مطابق شأن و جایگاه این دانشگاه نبود، وبسایت جدید دانشگاه طراحی شده و در ابتدای مهرماه سال 1393 به بهره­ برداری رسید. قسمت انگلیسی وبسایت نیز در حال طراحی می­باشد و به زودی بارگذاری خواهد شد.

12-  مرکز آموزشهای آزاد دانشگاه تاسیس شد؛ مجوزهای لازم از وزارت علوم، تحقیقات و فناروی دریافت گردید، شیوه­نامه برگزاری کلاسهای آموزش آزاد تدوین شد و در حال حاضر با تخصیص ساختمان مجزا به آن مشغول به خدمت­رسانی به دانش­پذیران شهرستان فسا می­باشد.

13-  شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه از ابتدای مهرماه 1393 و مطابق آیین­نامه مربوط تشکیل گردید و شیوه­نامه نحوه ارائه پروپوزال، نگارش پایان­نامه و دفاع از آن تدوین شد.

14-  تفاهم­نامه همکاری پژوهشی با هدف انجام طرحهای پژوهشی برون­دانشگاهی مشترک با دانشگاه شیراز منعقد گردید.

15-  تفاهم­نامه همکاری پژوهشی در زمینه مهندسی صنایع غذایی با دانشگاه گِنت کشور بلژیک به امضا رسید.

16-  بیش از شصت و پنج سخنرانی و همایش علمی در سال 1393 انجام شد.

4. برنامه هایی که در سال 1394 درنظر دارید که جهت ارتقای کیفیت علمی پژوهش و آموزش دانشگاه به انجام برسانید کدامها هستند؟ [ در زمینه­هایی که شما فعالیت می­کنید از قبیل آزمایشگاهها، کارگاه­ها، پیشرفت علمی دانشجویان و... به صورت جداگانه توضیح دهید.] با وجود تلاشهای انجام شده، وضعیت آزمایشگاهی دانشگاه تا رسیدن به حد مطلوب فاصله دارد. لذا در سال پیش رو نیز با کمک همکاران هیات علمی، تجهیز و راه­اندازی آزمایشگاه­های جدید ادامه خواهد یافت. همچنین استخدام اساتید تمام­وقت مجرب و متخصص تاثیر بسزایی در افزایش کیفیت آموزشی دانشگاه دارد و از اهداف اصلی معاونت آموزشی دانشگاه می­باشد. همانطور که خاطرنشان گردید؛ بارگذاری قسمت انگلیسی وبسایت دانشگاه نیز با هدف برقراری ارتباط بهتر با مجامع علمی بین­المللی از دیگر برنامه­های کوتاه­مدت دانشگاه می­باشد. با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد دانش­بنیان و همچنین مقام محترم وزارت علوم بر امر ماموریت گرایی دانشگاه­ها، ارتباط هرچه بهتر با مراکز فنی-حرفه­ای جهت آماده سازی فارغ­التحصیلان دانشگاه برای ورود به بازار کار و ایجاد شرکتهای دانش­بنیان از برنامه­های دیگر دانشگاه فسا در امر آموزش و اشتغال­زایی می­باشد.

5. رابطه شما با مدیریت دانشگاه جهت افزایش کیفیت علمی دانشگاه چگونه است؟ آیا در نظراتتان اختلاف هم هست؟ با توجه به اینکه اینجانب تاکنون با سه سرپرست دانشگاه فسا به عنوان معاون آموزشی دانشگاه همکاری کرده­ام؛ می­توانم با قاطعیت خدمت شما عرض کنم که دکتر مقیمی در عین پایبندی به اصول اخلاقی و شرعی، دارای سعه صدر، دید باز آکادمیک می­باشند و دلسوز دانشگاه فسا هستند و اینها شرایط را برای معاونت آموزشی دانشگاه جهت توسعه و پیشرفت دانشگاه بسیار آسان می­کند. اما، اختلاف طبیعت کار حرفه­ای است و مهم این است که همه طرفها با پایبندی به منطق و اصول علمی به فکر پیشرفت مجموعه متبوع خود باشند و خوشبختانه این امر در مدیریت دانشگاه فسا کاملا محقق شد­ه­است.

6. به نظر شما اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه در زمینه علمی تاکنون چه اندازه موفق بوده­اند و چه دستاورد­هایی را جهت پیشرفت دانشگاه در کشور کسب نموده­اند؟ خوشبختانه، بیشتر اعضای هیات علمی دانشگاه فسا با وجود امکانات بسیار ناچیز موجود و مشکلات بسیار زیاد کار در دانشگاه­های نوپا، موفق به انجام پژوهشها و فعالیتهای علمی گسترده شده­اند و نام دانشگاه فسا را به عنوان یک مرکز علمی قابل توجه در مجلات علمی معتبر و کنفرانسهای علمی بین­المللی مطرح کرده­اند. تعداد مقالات علمی منتشر شده توسط اعضای هیات علمی دانشگاه فسا در سال گذشته نسبت به سالهای قبل بسیار بیشتر بوده­است.

7. آیا اعضای هیات رییسه و اعضای هیات علمی دانشگاه با شما در پیشرفت علمی دانشگاه و پیشنهادهایی که عنوان می­کنید همکاری های لازم را انجام می دهند؟ طبیعی است که هر پیشنهاد و طرح جدیدی که مطرح می­شود با سوالات و پرسشگریهای متعدد مواجه می­گردد و تنها پیشنهادهایی که از بوته سوالات سربلند بیرون آیند و به اندازه کافی پخته باشند عملی می­شوند. در واقع همین روحیه پرسشگری حرفه­ای است که همکاری ها و همدلی ها را افزایش می­دهد. در مجموع اگر همکاری و پیگیری اعضای هیات رئیسه و سایر همکاران نبود؛ موفقیتهایی که خدمت شما عرض کردم به هیچ عنوان حاصل نمی­ شد.

باتشکرفراوان از همکاری شما در این مصاحبه...