امروز 06 ارديبهشت 1396

با سلام و عرض ادب خدمت سرکار خانم دکتر بازوبند مدیر محترم دانشجویی دانشگاه فسا و نیز تشکر از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید:

1-لطفا خودتان را معرفی کنید و در صورت صلاحدید شرح کوتاهی از سن، شهرتولد، رشته تحصیلی و ... را بیان نمایید.

با نام و یاد خدای بزرگ. اینجانب فاطمه بازوبند در 16 دیماه 59 در شیراز متولد شدم. دوره کارشناسی خود را در رشته فیزیک در دانشگاه شیراز گذراندم، کارشناسی ارشد دردانشگاه ولی عصر رفسنجان و سپس با سهمیه استعداد درخشان، در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای دوره دکترا پذیرفته شدم. این دوره را نیز به توفیق الهی با کسب دانشنامه ممتازی به پایان رساندم.

2- سابقه تدریس و حضور و فعالیت در مدیریت دانشجویی را بیان کنید.

شروع تدریس اینجانب در دانشگاه فسا بهمن 87 بوده که بعد از اتمام دوره ارشد، یک ترم بصورت حق التدریس بودم و با شروع دوره دکتری، بعد از دوسال ابتدایی این دوره، مجددا همکاری خود با دانشگاه بصورت حق التدریس را ادامه دادم و سرانجام یک ترم بعد از اتمام این دوره، علیرغم فرصتهای شغلی خوبی که در تهران داشتم، از جمله پژوهشگاه دانشهای بنیادی (که در حال حاضر درخواست برای همکاری اینجانب بعنوان محقق غیرمقیم با پژوهشگاه وجود دارد) و سازمان انرژی اتمی و ....، سرانجام برای اعتلای شهر و دانشگاه بومی خود به فسا بازگشته و بصورت نیروی پیمانی دانشگاه جذب شدم. سابقه فعالیت در مدیریت دانشجویی از مهر ماه سال جاری می باشد.

3- لطف بفرمایید وظایف مدیریت دانشجویی را بطور خلاصه بیان نمایید.

وظایف مدیریت امور دانشجویی رسیدگی به مسایل صنفی دانشجویان از جمله خوابگاه، تغذیه و تسهیلات رفاهی آنها می باشد.

4- چه اقدامهایی در نیمسال اول سال تحصیلی 96-95 توسط شما در خصوص بهبود وضعیت دانشجویان در حوزه وظایف مربوط به مدیریت دانشجویی (خوابگاهها، سلف سرویس، وام های دانشجویی و...) انجام شده است؟

در شروع ترم تعمیر و نوسازی خوابگاهها به طور اساسی انجام گرفت که فعالیتهای مربوطه تا مدتها ادامه داشت. از جمله اقدامات انجام شده عبارتند از:

راه اندازی خوابگاه 90 تخت خوابی پسران با هزینه ای حدود 50 میلیون تومان

طراحی و خرید و نصب سیستم گرمایش خوابگاه جدید پسران با هزینه 15 میلیون تومان

تعویض تمامی موکت های خوابگاه سهند و تعدادی از موکت های دیگر خوابگاهها (اقدام در مورد خوابگاه برادران در آینده نزدیک انجام خواهد شد)

خرید و تحویل روفرشیهای بسیار مرغوب با طرح زیبا برای تمام اتاقهای خوابگاه خواهران

خرید و نصب آسانسور خوابگاه سهند که در پنج سال گذشته غیر قابل استفاده بود.

نصب پارتیشن در خوابگاه جدید پسران

نصب آبسردکن جدید در خوابگاه دنا 3

خرید و نصب بیش از 10 مورد پکیج در خوابگاه دختران

خرید و نصب مخزن 5000 لیتری آب و سیستم پمپاژ خوابگاه پسران

تعمیر تابلو برق و موتورآسانسور های خوابگاه سهند و دنا

تعویض پرده، فن و کولرهای خراب واحدهای مجموعه خوابگاه دختران

در اولین بازدید انجام گرفته از خوابگاهها و سلف، پارکینگ خوابگاه دنا3 که تبدیل به انباری شده بود؛ سروسامان گرفت و مرتب گردید و درخواست تعویض کلیه رومیزیهای سلف به علت مستهلک بودن آنها از پیمانکار محترم سلف شد که در اسرع وقت انجام شد. در ادامه فعالیتها، چانه زنیهای مداوم با پیمانکار محترم برای انتقال نظرات دانشجویان مبنی بر بهبود کیفیت غذا و ایجاد تنوع غذایی درمنوی شام و کنارغذاها از جمله ژله، شله زرد و ... (بر اساس سلیقه دانشجویان با اطلاعات کسب شده در بازدیدها) انجام گرفته است. جهت رفع شلوغی سلف برادران در هنگام تعطیل شدن کلاسهای ظهر، اقدامات مختلفی از جمله جابجایی کلاسها با همکاری آموزش، استفاده همزمان از دو دستگاه انگشتی برای تک غذا که دو صف برای یک غذا تشکیل شود و ازدحام را کم کند و نصب میله برای ایجاد صف منظم انجام شد و اقدامات بسیارِ دیگر که خارج از حوصله این مصاحبه است که شامل رفع بیش از 1000 مورد خرابی تاسیساتی در خوابگاه دختران بعلاوه موارد ذیل:

تعویض کلیه فنهای معیوب خوابگاههای دختران

تعویض توریهای پنجره و نصب درزگیرها و ... با هزینه ای نزدیک به 50 میلیون تومان

تعمیرات بیش از 50 مورد از خرابی های سرویس های بهداشتی وحمام،

تعویض بسیاری از سقف کاذب­های معیوب مجموعه خوابگاهها

تعویض و یا تعمیر تعدادی از درب های خوابگاههای دختران و پسران

امکان رزرو و تحویل وعده شام به دانشجویان خوابگاه مدیریت

پیگیری برای امکان خریداری نوشیدنی به همراه غذا در سلف برادان

بسته شب یلدا بصورت هندوانه و انار برای کلیه دانشجویان خوابگاهی

راه اندازی اتاق کامپیوتر مجهز به اینترنت در پارکینگ دنا 3 تجهیز آن همچنان ادامه دارد.

تجهیز گرمایش نمازخانه بصورت ایمن ترین حالت (با توجه به موقعیت آن )

تجهیز سالن مطالعه در هر طبقه در خوابگاه شهید بهشتی برادران

راه اندازی بوفه در خوابگاه شهید بهشتی برادران

برگزاری کارگاه مهارتهای ارتباطی برای سرپرستان خوابگاه دختران (بزودی برای نگهبانهای خوابگاه برادران نیز انجام می­شود.)

تشکیل سلسله جلسات منظم با حراست محترم (که نیروهای زیرمجموعه آن در خوابگاه برادران حضور دارند) برای ایجاد یک دستورالعمل کارآمد براساس نظرات و پیشنهادات دانشجویان برای ایجاد نظم و آرامش هر چه بیشتر در خوابگاه

نصب دوربین مدار بسته در ورودی خوابگاه خواهران برای ایجاد امنیت بیشتر

زیباسازی فضای خوابگاه خواهران و نقاشی دیوارهای سلف (در مورد سلف برادران نیز انجام خواهد گرفت.)

محوطه سازی اطراف خوابگاه ملکی برادران (در حال انجام)

ارتباط مستمر با مرکز مشاوره و مدیر وکارشناس فرهنگی خوابگاه جهت رفع مشکلات دانشجویان

سم­پاشی خوابگاه خواهران در زمان بین دو ترم که از ملزوماتی بوده­است که باید در تابستان انجام میگرفته

پیگیری جهت داشتن تعرفه آموزشی برای قبض آب و برق و تلفن خوابگاهها (با هدف کاهش هزینه­ها)

امکان ارسال پیام خرابیها از طریق اتوماسیون به کارشناس مربوطه که بسیاری از مشکلات انتقال اطلاعات را رفع کرد

همچنین در شرایط بحران سیل اخیر، در قسمت خوابگاهها و سلف همچون همه قسمتهای دیگرِ دانشگاه تدابیری جهت رفاه هرچه بیشتر دانشجویان عزیز انجام گرفت. از جمله این اقدامات برقراری سلف در آن شرایط و کنترلهای لازم امنیتی قبل از رخداد سیل و تدابیری برای توزیع غذا جهت رفاه بیشتر دانشجویان، پیگیری لحظه به لحظه و بازدید خوابگاهها برای رفع خرابیهای ناشی از بارندگی در جریان سیل و بعد از آن، راه اندازی سیستم گرمایشی خوابگاه شهید بهشتی علیرغم قطعی گاز در طول حدودا دوشبانه روز، توزیع آب معدنی به علت گل آلود شدن آب در ابتدا و آماده باش به بوفه ها برای تامین آن می­باشد.

درحوزه رفاهی و وامهای دانشجویی، تلاشها برای دریافت وام مسکن خواهران به ثمر رسید. لازمه دریافت این وام وجود قولنامه منزل بود که پیگیریهای لازم انجام گرفت تا بدون نیاز به قولنامه، وام به دانشجویان دختر خوابگاهی تعلق گیرد.در نهایت به 100 درصد درخواست کنندگان وام، وام تعلق گرفت. وامهای ترم بهمن در مهلت مقرر ثبت شد که انشالله با قولی که از صندوق رفاه گرفته شده، بزودی واریز خواهند شد.

5- چه اقدامهایی در نیمسال دوم تحصیلی 96-95 می خواهید انجام دهید؟

به یاری حق، برنامه هایی برای خوابگاههای خواهران و برادران در نظر گرفته شده که منجر به پرداخت هزینه کمتر برای خوابگاهها خواهد شد که در صورت موفقیت در زمان مناسب، به اطلاع دانشجویان عزیز رسیده خواهد شد.

علاوه بر این با سلسله جلساتی که توسط معاون محترم دانشجویی با مسوولین صندوق رفاه برگزار شده؛ پیگیریهایی از کانالهای مختلف ( از جمله خیرین، بنیاد 15 خرداد، شرکت تعاونی دانشگاهی و ...)، در باب ساخت خوابگاه های درون دانشگاه در حال انجام است که در برنامه های بلند مدت دانشگاه، خودنمایی خواهند کرد. سایر برنامه­ها عبارتند از:

دریافت بودجه جهت اعطای وام تغذیه به دانشجویان نیازمند طبق شیوه نامه مربوطه

دریافت مصوبه هیات امنا برای صندوق خیریه موجود جهت برخورداری از تسهیلات صندوق رفاه

ادامه محوطه سازیها در اطراف خوابگاه و تپه های اطراف آن

نقاشی سلف برادران

امکان پرداخت اینترنی پول خوابگاههای استیجاری دانشگاه

برگزاری کارگاههای مهارتهای ارتباطی برای سرپرستان خوابگاه برادران و ادامه کارگاهها برای سرپرستان خوابگاه خواهران

امکان ثبت انگشت گروهی برای رزو غذا که در شرایط اضطراری دانشجو بتواند برای دیگری غذا بگیرد

برگزاری سلسله جلسات پرسش و پاسخ در خوابگاهها برای رسیدگی به مسایل صنفی دانشجویان عزیز

برنامه مدون برای اتاق دهی منظم به دانشجویان برای ترم مهر و ثبت آنها در سیستم اتوماسیون آموزشی

اجرای شیوه نامه انتخاب اتاق نمونه و اعلام نتایج در مراسم هفته خوابگاهها

6- به مشکلات دانشجویان که به این حوزه مربوط می شود چگونه رسیدگی می شود و اولویتها با کدام مورد است؟

همه مسایل دانشجویان اولویت دارند. کیفیت غذا، وضعیت خوابگاه، تسهیلات مسکن. سعی بر این است که با آگاهی از مسایل دانشجویان از طریق شورای صنفی، ارتباط با سرپرستها و بازدید های انجام گرفته با تعامل و همفکری دانشجویان به رفع مسایل پرداخته شود.

7- با توجه به حساسیتهایی که بر روی مدیریت دانشجویی وجود دارد ارتباط این مدیریت را با دانشجویان چگونه ارزیابی می کنید و دانشجویان و مدیریت دانشجویی چطور با یکدیگر تعامل برقرار می کنند؟

عقیده من بر ارتباط و تعامل مستمر با دانشجوها و گفتمان در مورد مسایل مختلف است که تا کنون نیز این اتفاق افتاده و در ترم آینده نیز انشالله برنامه ای مدون برای تحقق بیشتر این هدف خواهم داشت.

8- قبل از اینکه وارد سمت مدیریت دانشجویی شوید چه اهدافی داشتید و الان که مدتی از حضور شما در این مدیریت می گذرد فکر می کنید چقدر به اهدافتان رسیده اید؟

هدف ما ایجاد رفاه و آسودگی خاطر برای دانشجویان عزیزی است که آینده ساز مملکت ما هستند. میزان تحقق این هدف را باید از دانشجویان پرسید. من تلاش شبانه روزی خودم را در این مدت نثار این عزیزان کرده ام، انشالله که مقبول افتاده باشد.

9- بهترین و لذت بخش ترین اقدامی که برای دانشجویان دانشگاه فسا انجام داده اید؟

هر اقدامی که انجام گرفته، وقتی ذره ای از مشکلات دانشجو را مرتفع سازد، لذت بخش خواهد بود. با این همه نقاشی سلف خواهران را خیلی دوست دارم.

10- نظر خود را راجع به سیستم مدیریتی و وضع ارتباط خود با دیگر مسئولین دانشگاه بیان فرمایید و اگر قرار باشد از یک نفر در رابطه با مسائل و مشکلات دانشگاه قراردانی کنید از چه کسی تشکر می کنید؟

الحمد لله همدلی و اتحاد مسوولین و سیستم مدیریتی در پیشرفت و تعالی دانشگاه، ستودنی است. البته طبیعتا اختلاف نظر همیشه وجود خواهد داشت ولی فراموش نکردن هدف دراین راه متعالی همیشه مشهود بوده است. از هیات رییسه محترم و بالاخص ریاست دلسوز دانشگاه جناب آقای دکتر اژدری و نیز معاون محترم دانشجویی جناب آقای دکتر مقیمی کمال تشکر را دارم که برای مسایل ریز و درشت دانشگاه تمام همت خود را به کار می گیرند. از جناب آقای درستکار نیز به خاطر تلاشهای بیوفقه دراین حوزه سپاسگزارم.

11-در پایان اگر صحبتی با دانشجویان دارید بفرمایید ؟

در مورد روش دریافت بدهی خوابگاهها، در آذرماه سال جاری اطلاعیه با محتوای زیر نصب شد

"* قابل توجه دانشجویان گرامی که هزینه خوابگاه را پرداخت نکرده اند * با توجه به اینکه برخی هزینه های مربوط به اداره خوابگاه از محل اجاره بهایی که دانشجویان پرداخت میکنند تأمین میشود خواهشمند است برای جلوگیری از ضایع شدن حقوق سایر دانشجویان و همچنین جلوگیری از عدم تأخیر در پرداخت مبلغ سالانه هزینه تعمیر و تجهیز خوابگاه توسط صندوق رفاه دانشجویان که منوط به ارسال اجاره بهای پرداختی دانشجویان به این صندوق است، نسبت به پرداخت هزینه خوابگاه در اسرع وقت اقدام نمایید"

در دی ماه با توجه به اینکه آمار بدهیها همچنان بالا بود اطلاعیه بعدی با محتوای زیر نصب شد

"اطلاعیه شماره 2 * قابل توجه دانشجویان گرامی که هزینه خوابگاه را پرداخت نکرده اند * با توجه به اینکه برخی هزینه های مربوط به اداره خوابگاه از محل اجاره بهایی که دانشجویان پرداخت میکنند تأمین میشود خواهشمند است برای جلوگیری از تضییع حقوق سایر دانشجویان و همچنین جلوگیری از عدم تأخیر در پرداخت مبلغ سالانه هزینه تعمیر و تجهیز خوابگاه توسط صندوق رفاه دانشجویان، نسبت به پرداخت هزینه خوابگاه در اسرع وقت اقدام نمایید. اسامی دانشجویانی که تا 15 دی ماه، اجاره بهای خوابگاه را پرداخت ننمایند از طریق اطلاعیه های بعدی اعلام و نسبت به درج نمره منفی در پرونده خوابگاه آنها اقدام خواهد شد. "

بعد از نصب اسامی بنا به درخواست چندتن از دانشجویان برای مهلت بیشتر، بلافاصله اسامی برداشته شد.

در پایان از دانشجویان فهیم و قدرشناس دانشگاه فسا که اجازه نمی دهند احساسات پاکشان مورد سوء استفاده قرار گیرد سپاسگزارم و براین باور باشند که مجموعه مدیریتی دانشگاه، خیرخواهانه و شبانه­روزی پیگیر مسایل و رفاه هرچه بیشتر آنها خواهد بود. همچنین امیدوارم هر زمان، سوء­تفاهمی بین دانشجویان و مدیریت بوجود آید، با همفکری همدیگر و در آرامش به دنبال یافتن علاج مدبرانه واقعه، قبل از وقوع آن باشیم.

با سپاس از اینکه با سعه صدر به سوالات ما پاسخ گفتید.

-------