امروز 06 ارديبهشت 1396

مصاحبه با معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه فسا

با درود و عرض ادب خدمت سرکارخانم دکتر خسروی معاون محترم آموزش و پژوهش دانشگاه فسا

 تشکرمی­کنیم از اینکه به درخواست مصاحبه ما جواب مثبت دادید:

  1. 1.اگه تمایل دارید یک سری اطلاعات مختصر از خودتون از قبیل سن، شهر تولد و... را در اختیار ما قرار دهید.

بنده متولد 1359 شهرستان داراب می‌باشم. دکترای ریاضی، گرایش جبر هستم که در هر سه مقطع کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکترا به ترتیب با معدل 18، 20/19، 2/19 با رتبه اول از دانشگاه شیراز فارغ‌التحصیل شده‌ام.

  1. 2.شما چند سال سابقه ی تدریس و معاونت دانشگاه دارید؟

از سال 1389 به عنوان هیأت علمی در دانشگاه فسا مشغول بکار شدم.در این مدت به ترتیب سمت‌های مدیر پژوهش، مدیر گروه ریاضی و معاون دانشجویی را به عهده داشته و در حال حاضر نیز معاون آموزشی و پژوهشی می باشم.

  1. 3.برنامه هایی که از زمان حضور شما در دانشگاه فسا توسط شما انجام شده است را شرح دهید؟

در ابتدا جذب هیأت علمی را پس از یک سال توقف به جریان انداختم که شامل جذب هشت نفر هیأت علمی جدید، برگزاری کارگروه‌های به تعویق افتاده، تسریع روند تبدیل وضعیت و ارتقای اعضای هیأت علمی و سامان بخشی به دفتر جذب، از جمله بایگانی از سال 91 تا کنون، اصلاح احکام، صدور احکام معوقه و.... می‌باشد.

در حوزه پژوهش فرایند پژوهش از جمله گرنت، ترفیع پایه، ثبت اطلاعات فعالیت های پژوهشی اعضای هیأت علمی از حالت سنتی به اتوماسیون پژوهشی تبدیل گردید. دستورالعمل های مربوط به گرنت، ترفیع پایه، قرارداد طرح‌های درون و برون دانشگاهی تدوین شد. برنامه‌های هفته پژوهش با 61 سخنرانی و چند کارگاه آموزشی باشکوهتر از سالهای قبل برگزار شده که در روز ارتباط با صنعت نیز از صنایع برای بازدید دانشگاه دعوت به عمل آمد و به واسطه آن توانمندی‌های دانشگاه فسا به صنعت‌گران معرفی شد.

در حوزه آموزش، علاوه بر فعالیت‌های معمول می‌توان به مواردی از قبیل تدوین شیوه نامه پرداخت حق‌التدریس ، پرداخت شهریه، تدوین شرح وظایف استاد مشاور، تهیه دستور العمل برگزاری امتحانات، برگزاری منظم جلسات و پیگیری مشکلات آموزشی دانشجویان، برگزاری کارگاه ارتباط موثر استاد و دانشجو ویژه اعضای هیأت علمی، پیگیری مشکلات اتوماسیون آموزشی، ایجاد امکان ارزشیابی اعضای هیأت علمی به صورت اتوماسیونی اشاره نمود.

در جهت دسترسی به منابع اطلاعاتی معتبر با مگا پیپر قرارداد بسته شد که تقریبا همه منابع را پوشش می‌دهد. دسترسی به نرم افزار همانند جو (ایران داک) از طرف دانشگاه فراهم شد. اقدامات اولیه در جهت همکاری با کتابخانه دانشگاه شیراز و عضویت در طرح غدیر کتابخانه نیز صورت گرفت. بعلاوه فرایند شناسایی کتاب‌های مورد نیاز جهت تکمیل بانک کتابهای کتابخانه نظام‌مند گردید.

گلخانه تحقیقاتی گروه مهندسی آب با بودجه ای بالغ بر نهصد میلیون ریال راه‌اندازی شد. تلاش گردید تا حدامکان متناسب با توان مالی، هیچ یک از درخواست‌های گروهها در راستای خرید لوازم آزمایشگاهی اعم از مصرفی و غیر مصرفی بی‌پاسخ نماند. به منظور تجهیز آزمایشگاه‌ها پیگیری‌های فراوانی برای جذب بودجه  صورت گرفت که به زودی مبلغ جذب شده به حساب دانشگاه واریز می‌گردد.

در حوزه ارتباط با صنعت نیز می‌توان به نظام‌مندسازی ارائه واحد کارآموزی، تهیه بانک اطلاعاتی ادارات، کارخانه‌ها و شرکت‌ها جهت مراجعه دانشجویان، تهیه و تنظیم تفاهم نامه با سازمان صنایع و معادن و همچنین پارک علم و فناوری فارس و راه‌اندازی مرکز رشد شعبه دانشگاه فسا و در نهایت پیگیری انعقاد تفاهم نامه همکاری با دانشگاه علوم پزشکی فسا اشاره نمود. بعلاوه کلیه درخواست های بازدیدهای علمی با دیدگاه مثبت بررسی و با نزدیک به صددرصد آنها موافقت گردید. یکی از مهمترین آنها بازدید علمی دانشجویان گروه مهندسی آب از کشت و صنعت فارابی و سلمان فارسی، سدهای دز و گتوند اهواز بوده است. مرکز آموزش های آزاد نیز اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی کوتاه مدت کرده است که در همین راستا دانشگاه توافق‌هایی با مدیریت صنعتی استان فارس و سازمان فنی حرفه‌ای در خصوص برگزاری دوره‌های مشترک صورت گرفته است.

در حوزه استعداد درخشان نیز با همفکری بعضی از دانشجویان استعداد درخشان دستورالعمل اجرایی جهت ارائه تسهیلات به دانشجویان تدوین شد که می‌توان به مواردی چون بن خرید کتاب و اردوی مشهد مقدس جهت دانشجویان ممتاز سال آخر، ارائه وام سه برابر، افزایش حجم اینترنت، سهمیه پرینت رایگان و ... اشاره نمود.  

  1. 4.برنامه هایی که در سال 1396 درنظر دارید که جهت ارتقای کیفیت علمی پژوهش و آموزش دانشگاه به انجام برسانید کدامها هستند؟

از جمله برنامه‌های آتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تلاش در جهت راه‌اندازی هیأت اجرایی جذب مستقل دانشگاه فسا- جذب هیأت علمی متخصص و تلاش در راستای تکمیل کادر هیأت علمی گروههای مختلف- تلاش در جهت راه‌اندازی کارشناسی ارشد گروههای مختلف- تلاش در راستای برگزاری همایش‌های عملی مختلف در دانشگاه توسط گروههای آموزشی- توسعه و تجهیز آزمایشگاه‌ها و برطرف نمودن کمبود موجود تا حد امکان- تشکیل اتاق فکر آموزش با همکاری گروههای مختلف و دانشجویان- برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی کوتاه مدت- برگزاری هفته سر اسری آموزش برای اولین بار- تلاش در راستای ارتقاء جایگاه دانشگاه فسا در رده‌بندی ISC و سویلیکا- افزایش کیفیت اساتید و نظام‌مندسازی بکارگیری آنها- رفع نواقص اتوماسیون آموزشی- تکمیل تجهیزات کمک آموزشی کلاس‌های درس- تلاش در جهت راه‌اندازی مرکز نشر دانشگاه فسا و ...

  1. 5.رابطه شما با مدیریت دانشگاه جهت افزایش کیفیت علمی دانشگاه چگونه است؟ آیا در نظراتتان اختلاف هم هست؟

بین هیأت رئیسه دانشگاه و اعضای هیأت علمی در راستای پیشرفت دانشگاه همدلی و هم‌سویی وجود دارد. به طور که تا حد امکان در بحث کیفیت آموزش و جذب از نظرات گروههای آموزشی به عنوان تخصصی‌ترین تیم استفاده می‌گردد. اختلاف نظر وجود ندارد اما طبیعی است که اختلاف سلیقه وجود داشته باشد که سازنده بوده و به پیشرفت دانشگاه کمک می‌کند.

  1. 6.به نظر شما اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه در زمینه علمی تاکنون چه اندازه موفق بوده­اند و چه دستاورد­هایی را جهت پیشرفت دانشگاه در کشور کسب نموده­اند؟

اکثریت اعضای هیأت علمی دانشگاه از فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه‌های برتر کشور می‌باشند که در زمینه آموزش و پژوهش عملکرد مناسبی داشته‌اند که در بحث آموزش پذیرش دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد و در بحث پژوهش به طور متوسط سرانه مقاله هر عضو هیأت علمی در سال که حدود 3/2 ( تقریبا برابر با صنعتی شیراز) است گواه این موضوع می‌باشد. شایان ذکر است جناب آقای دکتر اژدری به عنوان اولین عضو هیأت علمی دانشگاه فسا به مرتبه دانشیاری ارتقا پیدا کردند. 

  1. 7.آیا اعضای هیات رییسه و اعضای هیات علمی دانشگاه با شما در پیشرفت علمی دانشگاه و پیشنهادهایی که عنوان می­کنید همکاری های لازم را انجام می­دهند؟

بله، در فضایی کاملا دوستانه در رابطه با پیشنهادهای ارائه شده بحث و تبادل نظر می‌گردد.

باتشکرفراوان از همکاری شما در این مصاحبه...

-------