رییس دانشگاه فسا در نشست اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات وفناوری مجلس با استاندارو رؤسای دانشگاهها ی فارس
دانشگاه فسا، یک نمونه و مصداق بارز استفاده از منابع با حداکثر بهره وری است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فسا، در روز چهارشنبه 20 مهرماه، نشست اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با استاندار، رؤسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان فارس با هدف هم اندیشی در زمینه رفع مشکلات موجود در نظام آموزش عالی در دانشگاه شیراز برگزارشد.
دانشگاه فسا، یک نمونه و مصداق بارز استفاده از منابع با حداکثر بهره وری است.
دکتر فتح اللهی رییس دانشگاه فسا، در این نشست ضمن عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن هفته وحدت وتشکر از میزبان و اعضای کمسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد،دانشگاه فسا در سال 1385 در شهرستان 220 هزار نفری فسا تاسیس شد،طی 16 ساله عمر خود،هم اکنون دارای بیش از 1500 دانشجو و 61 عضو هیات علمی است که 30 درصدآنها دانشیار هستند یعنی بیش از میانگین کل دانشگاه های کشور،سرانه عملکرد پژوهشی این اعضا 8/2 مقاله طی سال گذشته بود که با میانگین 6/4 استناد به ازای هر مقاله حاکی از کیفیت خوب خروجی پژوهشی این دانشگاه فراتر از میانگین دانشگاه های کشور است. این اعداد و ارقام حاکی از کیفیت مناسب و بهره وری بالای استفاده از منابع در یک دانشگاه کوچک وچابک است.
دکتر فتح اللهی افزود: صاحب نظران، آمایش را توزیع مناسب جمعیت و فعالیت درفضا به منظور حصول حداکثر بهره وری منابع تعریف می کنند.
دانشگاه فسا، یک نمونه و مصداق بارز استفاده از منابع با حداکثر بهره وری است که اتفاقاً زمینه توزیع مناسب تر جمعیت و فعالیت را در شهرستانهای خارج از مرکز استان فراهم کرده است.
رییس دانشگاه فسا در ادامه تصریح کرد: شکی نیست که کیفیت آموزش عالی نباید فدای توزیع عادلانه این خدمات شود،اما این نگاهی که به دنبال تمرکز بیشتر آموزش عالی در شهرهای مراکز استان است هم نمی تواند زمینه بهبود بهره وری را فراهم کند،لازم است اعضای محترم کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس در قانون گذاری های مرتبط با آمایش آموزش عالی به این نکته توجه کنند که سیاست گذاری های توزیع منابع منجر به تمرکز بیشتر جمعیت در مراکز استان ها و دامن زدن به عدم تعادل های جمعیتی نشود.
فضای دانشگاهها برای تضارب آرا و اندیشه باز است
دکتر فرخی، معاون پارلمانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست، بااشاره به رخدادهای اخیر، اظهار کرد: ما فضای دانشگاهها را برای تضارب آرا و اندیشه بازمیدانیم، اما اجازه نمیدهیم عدهی قلیلی فضا را متشنج کنند.
معاون پارلمانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه، پس از شنیدن دیدگاههای رؤسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، ضمن قدردانی از رئیس کمیسیون آموزش به دلیل حمایت از مجموعه آموزش عالی به ویژه برداشتن سقف حقوق اساتید در مجلس عنوان کرد: برخی نکات در سخنان رؤسای دانشگاهها بسیارمهم است که لازم است کمیسیون آموزش مجلس آن را مدنظر قرار دهد، نخست بحث بودجهی خوابگاههاست که لازم است مدنظر قرار گیرد. دیگر بحث عدم توجه به استقلال دانشگاههاست که ضروری است در برنامهی هفتم توسعه با همتی ویژه به آن پرداخته شود و بر هیأت امنایی بودن دانشگاهها و اختیارات دانشگاه تأکید داشت.
معاون پارلمانی وزارت علوم در ادامه به شیوهی اجرای قانون جهش تولید دانشبنیان اشاره کرد و گفت: اجرای این قانون نیز کمک خوبی به شرکتهای دانش بنیان خواهد کرد ولی ابهاماتی برای ما در قانون وجود دارد که با حضور شرکتهای دانشبنیان در دانشگاهها زمین در اختیار دانشگاه به شرکتها واگذار نشود.
استاندار فارس: دیوار بیاعتمادی بین مراکز علمی و حوزه اجرایی باید برچیده شود
محمدهادی ایمانیه استاندار استان فارس نیز طی اظهاراتی توجه به آموزش اخلاق، دیانت و هویت را بسیار بااهمیت برشمرد و تأکید کرد: بیتوجهی به این مسائل امروز باعث شده که ما با برخی ناآرامیها در سطح کشور مواجه شویم در حالی که اگر چنین توجهاتی وجود داشت هرگز این مسائل در این سطح رقم نمیخورد.
وی ضمن تأکید بر ضرورت متناسب شدن تعداد دانشجویان با نیاز بازار گفت: شاید اصلیترین دلیل نگرانی و بلاتکلیفی دانشجویان نداشتن آینده روشن در حوزه اشتغال خود باشد لذا ما باید دیوار بیاعتمادی بین مراکز علمی و حوزه اجرایی را برچینیم تا دانشجویان ما به راحتی وارد بازار کار شوند.
استاندار فارس بر ایجاد درآمد پایدار برای دانشگاه ها تأکید کرد و یادآور شد: در اجرای قانون جهش تولید مسکن در استان فارس به هیچ عنوان به سراغ زمینهای تحت اختیار دانشگاهها نخواهیم رفت بلکه در راستای اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان زمینهایی را نیز در اختیار پارکهای علم و فناوری قرار خواهیم داد.
کمیسیون آموزش به دنبال تکمیل زنجیره تأمین آموزش است
علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس نیز در این نشست، با اشاره به اینکه جایگاه علمی ایران در برخی از رشتهها در رتبه ۱۴ جهان قرار دارد، گفت: ما در کمیسیون آموزش به دنبال تکمیل زنجیره تامین آموزش بودیم به طوری که برای ساماندهی آموزش و تعلیم صفر تا ۶ ساله ها مسئولیت این حوزه را از بهزیستی گرفته و به آموزش و پرورش دادیم و در ادامه به تصویب قانون رتبه بندی معلمان برای کیفی سازی آموزش و پرورش پرداختیم.
منادی اضافه کرد: در ادامه نیز کمیسیون آموزش قانون جهش تولید دانش بنیان که یکی از قوانین مهم مجلس یازدهم به شمار میآید را مصوب کرد تا فردی که از این سیستم آموزشی خارج میشود بتواند علم خود را تبدیل به ثروت کند.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس تأکید کرد: ما به دنبال همسان سازی حقوق اساتید دانشگاهها و برداشتن سقف از حقوق اعضای هیأت علمی هستیم و در این مسیر اجازه نخواهیم داد حق اساتید ضایع شود.
در این نشست رؤسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان فارس به بیان دغدغهها و مسائل مد نظر خود برای توسعه آموزش عالی استان پرداختند و اعضای کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز نظرات خود را مطرح کردند و همچنین بر استفاده دانشگاهها از ظرفیت قانون جهش تولید دانش بنیان تأکید شد.
نظر شما :