امام جمعه فسا: تکریم پژوهش فرع بر تکریم و توجه به جایگاه نهاد علم است.

۲۹ آذر ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۸ کد : ۵۹ اخبار
تعداد بازدید:۴۵۳
امام جمعه فسا: تکریم پژوهش فرع بر تکریم و توجه به جایگاه نهاد علم است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فسا حضرت حجه الاسلام والمسلمین جمالی زاده امام جمعه محترم فسا در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر شهرستان در دانشگاه فسا با تاکید بر اینکه علم با پژوهش رابطه‌ی مستحکمی دارد و توسعه علم و دانش در سایه پژوهش محقق می شود افزودند تکریم پژوهش فرع بر تکریم و توجه به جایگاه نهاد علم است. تکریم واقعی آن است که عملاً و نه زبانی و شعاری، به دستاوردهای علمی و پژوهشی ارج گذاریم و تنها شاقول سنجش رفتارها و سیاستگذاری‌ها و اجرا و مدیریت‌مان را علم قرار دهیم.

امام جمعه فسا در ادامه سخنان خود تصریح کردند: در مباحث مهم کشوری همچون اقتصاد بعد از ۴۲ سال از انقلاب تا چه اندازه تصمیم‌گیری‌ها برمبنای نتایج پژوهش پژوهشگران می باشد؟

تنظیم بودجه‌ی سالانه کشور و ساختار بودجه که می بایست به نحوی باشد -که لااقل بازار سرمایه، بازار کار و بازار رانت تحت کنترل کامل در آید- آیا با قواعد علمی سازگار است؟ تا کنون که چنین نبوده.

در بحث خشکسالی و استفاده بهینه از آب تا چه اندازه در عمل پایبند به نظرات علمی صاحب‌نظران عمل کرده‌ایم؟

اگر عمل کرده بودیم اوضاع برخی استان‌ها چنین نبود. در رابطه با آب زاینده‌رود و سرچشمه‌های آن در چهارمحال و بختیاری چقدر متخصصین محیط زیست، در سال‌های گذشته فریاد زدند ولی ظاهرأ صدای سیاسیون بخاطر منافع سیاسی خود و حفظ جایگاهشان، فریاد اندیشمندان را تحت‌الشعاع قرار داد.

در همین مسئله کرونا چه بحث‌هایی در طب سنتی مطرح شد که نشان از بی‌اعتنایی به نهاد علم و جایگاه پژوهش بود. فعالین و متخصصین طب سنتی هم می‌بایست بر اساس روش‌های متقن علمی نظریات‌شان را به جامعه ارائه کنند.

حضرت حجه الاسلام والمسلمین در ادامه گفتند یکی از شرائط نهادینه شدن پژوهش عدم انفعال پژوهشگر و بالتبع دیگر صاحبان علم و دانش در برابر فرضیات و گزاره‌ها و حتی گزاره‌های مسلّم پنداشته شده علمی‌ست.

پیشرفت علم بشر در اثر همین نگاه تشکیکی به حاصل زحمات دانشمندان نسل قبل بوده است. همیشه این احتمال را بدهد که گزاره‌ای علمی شاید اشتباه باشد و با کار علمی جدید، نظرات گذشته را باطل می کردند. لذا پژوهشگر در علوم مختلف نباید تحت تأثیر دیگر نظرات یا شخصیت‌های علمی باشد.

ما این انفعال را در جامعه خود و بلکه در جهان غرب هم در رابطه برخی گزاره‌های علمی می بینیم. مثل همین نظریه داروین در زیست‌شناسی که به نظریه تکامل داروین معروف است و انسان را موجود تکامل یافته از جانورانی دیگر می‌داند. این نظریه از مسلّمات علمی دانسته شده و اجازه هم نمی دهند، مورد بحث قرار گیرد.

 بعید نیست این قطعی دانستن نظریه داروین در غرب، از آنجا باشد که این نظریه رکنی برای دوام مکتب اومانیسم و قطع ارتباط انسان با پیوندهای آسمانی باشد. پژوهشگر به هیچ وجه دگم و متعصب نیست و نباید باشد.


نظر شما :